Förnyelsen gäller alla flygsträckor, säger bolagschefen Eivind Roald till Stavanger Aftenblad. De nya SAS-planen ersätter på kort- och medeldistanssträckor alla 26 MD-80 och de tio äldsta Boeing 737 som följde med köpet av Braathen för tio år sedan.
På långdistans byter SAS två plan om året under tre år från Airbus eller Boeing. Trots osäkerhet kring framtida lönsamhet och en miljardförlust för årets första kvartal driver SAS igenom förnyelsen.
– Det här gäller hela SAS och de första planen är redan finansierade, säger Sture Stölen, ir-chef till dn.se.
30 stycken av planen ska levereras 2016 och för dessa är finansieringen ännu inte fastställd.
– Vi behöver inte bestämma oss nu. Det finns olika upplägg med obligationslån eller olika former av leasing, säger han.
Trots den stenhårda konkurrensen från lågprisbolagen och en fallande lönsamhet per passagerarkilometer tror bolaget på en fortsatt tillväxt i marknaden. Enligt SAS innebär den nya investeringen ingen extra kostnad eftersom planen är 30 procent mer bränsleeffektiva. Dessutom är det fler säten i planen och bolaget hoppas kunna fylla dessa med fler turistresenärer.
– Vårt huvudfokus är fortfarande affärsresenärer men det ligger i strategin att satsa mer på turisttrafik, säger Sture Stölen till dn.se.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar