onsdag 13 juni 2012

Sju av tio kollar nätrecensioner innan de köper resa

Hela 70 procent av de reseköpande svenskarna läser nätrecensioner innan de bokar resa eller hotell, visar en ny undersökning. För de som är under 30 år är siffran ännu högre.

Internet har, om någon nu tvivlat, tagit över som främsta hjälpmedel för svenskar som planerar och köper resor. Nya siffror från Jajja Communications visar att 88 procent av svenskarna använder en sökmotor för att hitta information innan de köper en resa, vilket är snäppet fler än hur många som går direkt till resebolagets webbplats.
Undersökningen visar också att användarrecensioner spelar stor roll för vad vi bokar. Hela 70 procent läser recensionerna på hotellbokningssajterna eller på branschledande Tripadvisor. I gruppen under 30 år litar ännu fler på nätrecensionerna, medan resenärer över 60 år i högre grad frågar vänner eller letar information i papperstidningar.
Andelen svenskar som dessutom bokar resan på nätet, inte bara letar information, är 49 procent, uppger Jajja. För stora resebolag som Ving och Fritidsresor är den siffran ännu högre.

Hur söker du information innan du köper en resa? (flervalsfråga)
1. Via sökmotorer, 88 procent
2. Kontaktar företaget direkt (webbsida, telefon, butik), 87 procent
3. Frågar vänner/bekanta, 82 procent
4. Läser papperstidningar, 73 procent
5. Läser omdömen på internet, 70 procent
6. Söker på prisjämförelsesajter (Prisjakt etc), 65 procent
7. Läser webbtidningar, 36 procent
8. Ställer frågor genom sociala medier, 19 procent

Fotnot: Undersökningen är genomförd som en internetenkät via undersökningsföretaget PFM Research under våren 2012. 1000 personer i åldrarna 15-69 år har svarat på enkäten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar