tisdag 28 februari 2012

Framåt för British Airways i Sverige


Det blåser i rätt riktning för British Airways. 2011 ökade flygbolaget sin omsättning* i Sverige med hela 36,7 procent. Detta att jämföra med BSP-omsättningen** som låg på 2,4 procent för samtliga flygbolag som verkar i Sverige.

– Vi har haft ett fantastiskt år i hela Norden, men särskilt i Sverige. Med såväl nya destinationer som attraktiva priser och samarbeten med andra flygbolag har vi lyckats skapa erbjudanden som tilltalar våra kunder, säger Peter Rasmussen Nordeuropachef för British Airways i ett pressmeddelande.

Under slutet av 2010 och 2011 har British Airways lanserat två nya destinationer från Sverige. Det är Stockholm Arlanda till London City Airport, samt Göteborg Landvetter till London Heathrow. Men London är långt ifrån den enda destination British Airways flyger till, trots att svenskar gärna väljer att resa hit.

Långflygningar till USA med destinationer som New York, Miami, Los Angeles, San Diego och San Francisco har visat sig väldigt viktiga. Likaså har Sydafrika med destinationer som Johannesburg och Kapstaden har seglat upp som populära och omtyckta resmål.

– Genom samarbete med Iberia och American Airlines har vi lyckats pricka rätt vad gäller resenärers önskemål om vidare resor från London ut i Europa samt till USA, Kanada och Mexico. Även vår satsning på Club World, businessklass, med ett brett utbud av bekvämligheter har visat sig särskilt gynnsamma på våra långflygningar, säger Peter Rasmussen.


Satsar på resenärerna
Under de kommande fem åren investerar British Airways mer än 5 miljarder pund på utveckling av produkter och tjänster. Investeringarna kommer att märkas genom att British Airways kunder snart får möjligheten att resa med nya flygplan, nya kabiner i World Traveller (ekonomiklass) och World Traveller Plus (övre ekonomiklass), en ny första klass, samt förbättrade lounger runt om i flygbolagets nätverk. Investeringar kommer även göras på förbättrad catering och ny innovativ teknik, allt för att göra reseupplevelsen så bekväm och enkel som möjligt – både på marken och i luften.


– Vi ser ljust på framtiden och kommer att fortsätta satsa på Sverige som är den största marknaden för oss i Norden. Vi tror och hoppas att vårt utbud ska fortsätta att locka resenärer och kommer ständigt att se över våra erbjudanden så att de speglar våra resenärers intressen, avslutar Peter Rasmussen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar